Bariere in comunicarea adultilor cu copiii

Psihologie

1)A da ordine,directive si a comanda – provoaca furie si rezistenta(ex.faci asta pentru ca asa spun eu).

2)Amenintarea, admonestarea (in loc de \”daca nu te opresti vei fi pedepsit\”, se va folosi \”as vrea sa te opresti, iar daca nu o faci, vei fi pedepsit\”).

3)A tine morala sau predici (in loc de \”ar fi trebuit sa nu chiulesti\” se spun consecintele faptului ca au chiulit).

4)A da sfaturi, solutii sau sugestii (oferite prea des copiilor,acestia devin dependenti de ei).

5)A judeca,critica,blama(cand exista diferente de opinii,se prezinta pareri, nu blamari).

6) Lauda nu este eficienta cand copilul nu e sigur de abilitatile lui. Este bine sa se ofere incurajari care separa copiii de comportament(corect: am incredere in tine ca poti face…)

7)A porecli, a ridiculiza si a face de rusine (acest comportament poate crea probleme cu stima de sine a copilului,umilirea si resentimentele copilului).

8)Interpretarea,analiza,diagnosticarea;

9)Reasigurarea, consolarea,suportul (spunand copilului ca vor realiza sigur un lucru,daca nu le reuseste se vor simti rau. Mai bine le spunem sa faca tot ce depinde de ei, dar nu totdeauna se intampla asa cum isi doresc.Sa analizeze de ce nu au reusit daca se intampla asta, pentru a nu gresi pe viitor).

10)Interogarea: de ce ai facut asta? Copiilor nu le place sa fie bombardati cu intrebari si vor comunica mai greu. Incercand sa se apere, se ajunge la certuri.

11)Distragerea, umorul. Pot fi solutii temporare, cand copiii sunt suparati. Umorul poate fi interpretat uneori gresit, incercarea de a-i distrage poate transmite mesajul ca sunt considerati incapabili sa rezolve problema. Orice problema se rezolva cu calm atunci cand apare,cu argumente.

NOTA!
Cele mai eficiente mesaje de comunicare sunt mesajele afirmatii bazate pe sentimente (mesaje tip \”eu\”) Ex. As aprecia daca ai face…..Mi-as dori sa faci….
Mesajele trebuiesc transmise calm,ferm,nu pe un ton furios,fara tendinta de a judeca,presupune si blama.

Formula de comunicare:sentiment +comportament+ efectele comportamentului+ cerinta de a-l schimba.
Ex.Mi-ar placea sa nu mai arunci lucrurile….Imi este greu sa adun tot timpul dupa tine… M-as bucura cand vin de la serviciu sa vad ca ti-ai facut curat……sa poti merge la joaca, daca nu va mai trece un timp pana termini…

Metode care functioneaza in educarea copiilor:

– apreciere si respect;
-consecinte logice ale comportamentului si monitorizarea;
-reguli consistente,limite si obiceiuri;
-rezolvarea problemelor prin comunicare;
-suport si empatie;
-a vorbi cu copilul in loc de a monologa;
-a-l asculta atunci cand vrea sa comunice ceva;
-a reduce furia si resentimentele;a nu lua lucrurile personal;
-a incuraja copilul sa-si asume responsabilitati.

Metode care nu functioneaza:
-ironic,batjocoritor,lipsa respectului;
-pedepse;
-permisivitate;
-reguli arbitrare si lipsa monitorizarii;
-control si multe interziceri;
-criticism,insulte;
-a tine prelegeri;
-a avea resentimente;a personaliza problemele;
-a supraproteja,a face in locul copilului.

Sa va fie de folos!
Niculina Ciuperca,consilier psihologic familie-cuplu
Cabinet individual de psihologie,Bucuresti
Str.Ceahlaul 22,ap.5(Crangasi)
Telefon 0724878966